top of page
Sök
  • Skribentens bildIng-Marie Jonsson

Vårutflykt nr 22 ...eller är det 21?

Efter ett par års uppehåll var det så äntligen dags för vårutflykt igen.

Enligt traditionen är det alltid årets vinnarlag som arrangerar nästa års utflykt.

Till den här utflykten hade dock uppdraget lämnats till Nina, Dan, Marie, Lennart, Otto och mig.

Vi har haft flera möten både fysiskt och digitalt där vi planerat och funderat . Det har varit en väldigt rolig grupp att jobba ihop med och nog tycker jag att vi gjort ett riktigt bra jobb.

Tyvärr hade några ur gänget fått förhinder men vi blev ändå ett glatt gäng som träffades på Gunnarsö camping och ska man bo på camping så måste klädkoden förstås vara traditionell campingklädsel.

Vi åkte hemifrån redan på onsdageftermiddagen då vi på kvällen skulle lägga spår i Forsumskogen och den ligger ju längs vägen.

Vi fortsatte till Verkebäck där vi parkerade husvagnen och sov över natten.

Vi bodde jättefint och fick fina promenader i omgivningarna både onsdag kväll och torsdag morgon

Vi fortsatte sen mot Öskarshamn men gjorde lite avstickare, tog en liten sightseeing och hittade denna restaurang som låg fantastiskt fint och där passade det bra med en glasspaus.

Färden gick sen vidare mot Stensjö by där vi stämt träff med Marie och Lennart.

Vi behövde reka lite där inför söndagen besök med gruppen.

Sen gick färden vidare mot Oskarshamn där vi handlade lite matvaror innan vi sen anlände till campingen.

Vi hade fått en husvagnsplats på ett litet område bara för 5 husvagnar. 4 husvagnar stod parkerade där när vi kom.

Det visade sig vara arbetskraft från olika delar av landet som jobbade här på nätterna, körde följebilar när vingar till vindkraftverk skulle transporteras från hamnen till olika vindparker.

Vår närmaste granne var jämte och då känner man genast samhörighet.

Sen kommer det fram att han också är bernerägare och mormor till hans hund var syster till vår Chili. Ja, världen är liten!

Senare på em möttes hela kommittén och på kvällen blev det promenad runt på campingen för att få grepp om avstånd och för att kolla in restaurangen.

Fredag fm skulle vi vandra slingan vi tänkt gå med gruppen på lördagen. Vi vände efter en bit då terrängen inte var den bästa och provade istället en annan slinga som Nina och Dan fått tips om av en stuggranne.

Sen blev det sill och potatis utanför Maries och Lennarts stuga...

...och kaffe och efterrätt vid Ninas och Dans stuga.

Framåt eftermiddagen anlände sen övriga gänget vartefter. Först kom Anders som förstått klädkoden minsann. Otto Marie och Lennart tar emot.

Marie tar emot i sin fina campingkostym.

Sen var det dags för lägerchef Lennart att hälsa alla välkomna och delge alla information om helgen.

Så var dags för välkomstdrink. Dan blandade till en GT till var och en.

Sen delades alla upp i lag. Här ser vi lag Grön som ser ut att vara ett starkt lag.

Lag röd ser inte mindre starka ut!

Lag orange är laddade!

Lag Blå ser också ut som ett riktigt starkt lag. Det kommer att bli spännande. Svårt att gissa vilket av dessa lag som ska vinna. 4 riktigt starka lag är laddade inför helgens tävlingar.

Fredagkväll samlades vi för mat i konferenslokalen där Gunilla som fyllt år bjöd på en drink.

Dags för tävling nr 1. Nina går igenom frågesporten.

Lördag morgon hade vi lockat självaste Sofia till att komma till Oskarshamn för att leda vår morgongympa. Helt fantastiskt att hon tog sig tid med oss.

Hela gänget anslöt till gympan och jobbade på bra innan det var dags att ge sig ut på vandring.

Innan vi gav oss iväg gav lägerchefen mer information och matsäcken packades i ryggsäckarna.

En av tävlingen gällde stenar. Lars-Erik visade sig vara en hejare på att känna igen olika sorter.

Lite pausar här och var...

Kl.11 då är det traditionsenligt dags för 11-vin!

När man är i Döderhultarens trakter måste ju ett av tävlingsmomenten vara träsnidning. Varje grupp fick en varsin träbit som de skulle tillverka något av och presentera senare under dagen. Torvald jobbar ihärdigt!

Det var ganska blåsig och helt plötsligt blåste min kommittémössa av och hamnade i vattnet. Mycket intressant tyckte svanarna.

Då svanarna var där så vågade jag ej skicka ut Lussan, vår mest badgalna hund, att hämta mössan.

Lars-Erik, Eva och Curt kom med diverse snören,pinnar etc för att försöka fånga in mössan.

När den närmade sig land dubbelkopplade jag Lussan och bad henne att hämta mössan. Hon var först mest intresserad av svanarna och istället för att fånga mössan så tryckte hon ner den under ytan. Till slut förstod hon dock vad hon skulle göra och hämtade mössan.

Duktiga Lussan med min mössa i munnen

Dags för nästa tävling, diktläsning på småländska.

Framme vid fyren var det lunchdags men också dags för nästa tävling där man på emojisarna skulle lista ut vilka låtar de syftade på.

Chili vill också vara med i lag.

Vi hann också med tävlingen med korkar när vi var vid fyren

Två grabbar från lag röd tar en paus och väntar in övriga gänget

Nästa tävling var beröringsfri tantradans . De olika grupperna framförde detta på olika sätt.

De olika lagens hade alla snidat fina gubbar och gav sin berättelse om vad de symboliserade.

Nu dags för sista tävlingen där de olika lagen fick olika uppdrag.

Detta lag fick som uppgift att med sina kroppar visualisera hur det kan gå till , går bra eller kanske går åt helvete när en kärnfamilj anländer till campingen.

Övriga uppgifter var att med sina kroppar visualisera

- hur en kärnreaktion går till

- hur man tillverkar en scanialastbil med v8motor

- hur en slutförvaring går till

När alla tävlingarna var klara fick kommittén ett hårt arbete med att räkna ihop alla resultat för att utse årets vinnare. Det var otroligt jämnt.

Innan det var dags att kora vinnarna blev det mat på restaurangen. Mycket gott och trevligt!

Och årets vinnare är.....LAG RÖD! Grattis lag Röd som nu får äran att arrangera nästa års utflykt. Nu väntar vi alla med spänning över vad detta lag ska hitta på för oss andra nästa vår.

Söndagen begav sig hela gänget till Stensjö by där guiderna Otto och Lennart klätt upp sig för att guida gruppen genom byn och berätta om platsen.

Man förstår att denna miljö var helt rätt när delar av Bullerbybarnen och Emil i Lönneberga skulle spelas in.

Som avslutning på en trevlig helg blev det korvlunch vid vår husvagn.

Fantastiska dagar fick vi i Oskarshamn.Det är alltid så roligt att umgås med alla i detta härliga gäng. Men...helgen går fort och nu var det dags för alla att bege sig hemåt igen och längta till nästa års utflykt.