top of page
Sök
  • Skribentens bildIng-Marie Jonsson

Underbara Skagen

Varje vår har vi som tradition att ta en tripp till Danmark där vi upplever riktiga måbradagar med härliga hundpromenader.

Vi har sett oss om lite i Danmark men har fastnat för Skagen och dess underbara stränder och jag har nu tappat räkningen på hur många år i rad vi varit dit.

Första stoppet på vår resa i år var i Ulricehamn där vi övernattade och sen tävlade vi rallylydnad där på lördagen. Chili blir supertaggad då det är tävling, vilket gör att det ofta blir fort och fel vilket leder till många minuspoäng. Det blev ingen godkänd runda denna gång heller men den ena rundan var jag väldigt nöjd med, där var vi ganska nära...10minus blev det då jag tog en vänstersväng lite för lugnt och Chili råkade sätta sig ner. Vi hamnade på 78 poäng.

Söndag förmiddag blev det dags att ta färjan Göteborg-Fredrikshamn. Många var det som beundrade hundarna på båten så det blev mycket klappar och gos från framförallt många barn.

Väl framme i Danmark gick färden mot Skagen där vi följde traditionen och checkade in på CampOne Grenen. Riktigt vågade kände vi oss då vi vågade byta plats för husvagnen. Denna gång parkerade vi den i Marie Kröyers allé.

På kvällen blev det promenad på Stranden i Kandestederne.

De följande dagarna började vi morgonen med att packa ryggsäckarna med matsäck och sen bege oss iväg, tvärs över mot den västra sidan, fortsatte vår promenad till Grenen och sen tillbaka till campingen, en promenad på ganska exakt 1 mil.

När man går längs den vänstra stranden möter man sällan någon, hundarna springer på de breda stränderna, helt underbart.

Vi hade väldigt fint väder, om än lite blåsigt.

När man kommer ut på stranden så finns det dessa skyltar...

...smart sätt att få folk att hjälpa till med att städa stränderna...en hel del skräp flyter ju iland och när man promenerar kan man ju passa på att plocka upp lite skräp.

Fotografering längst ut på Grenen hör också traditionen till...

På eftermiddagarna blev det promenader i samhället och ett besök på Skagens brygghus för att inmundiga en Tuxenöl är ett måste. Ett besök på Bodilles kro för att äta deras underbart goda hackeböff är också ett måste då man är i Skagen.

Lite mys i husvagnen

Sista kvällen åkte vi ner till Kandestederne för att beundra solnedgången

Då vi lämnade Skagen for vi vidare till Fredericia för att hälsa på hos Joanna och hennes bernergrabbar Aragon och Charlie.

Där fick vi väldigt god räksmörgås, "den lille" sa Joanna men den kunde knappast kallas liten. Till den lite gott vin och så Joannas specialitet Brombärssnaps. Väldigt gott, alltsammans!

Jätteroligt att danskarna nu håller på med att få igång draget i Danmark.

Det blev mycket prat om drag, lydnad och rallylydnad då Joanna , precis som vi tävlar i dessa grenar.

Joanna är en pysslig kvinna, duktig på det mesta. En helt underbar gran gjord av cykelslang fick jag med mig hem. Jättefin!

Färden gick så vidare till _Bogense där vi besökte Katja och och Hans som flyttat in i sitt nya fina hus och vi fick också träffa deras lilla son Anton, som nu hunnit bli 2 månader och förstås väldigt söt.

Vi hann också med en promenad i Bogense

Från Bogense gick färden vidare till Fredrikssund för att hälsa på Lotte Poul Linus och Rosa.

Linus (Ludde Lutfisk) var först lite misstänsam mot oss, kände inte igen oss men misstänksamheten gick snart över. Såå mysigt att få träffa honom.

Vi fick en väldigt trevlig kväll med mycket god mat och härlig promenad i omgivningen. Vi campade över natten på deras uppfart och hann då också med lite umgänge på morgonen innan det var dags för avfärd.

Sen blev det dags att bege sig hemåt .Via Öresundsbron fortsatte färden norrut. Vägen hem går inte långt från Anderstorp och då måste man bara göra ett besök där.

Louie (Lax Lurifax) blev så glad att se oss! Underbart!

Tina hade bakat bröd samma dag! Det smakade underbart gott!